Du er her:
Ordnett.no / Hjelp

Ordnett brukes på 3 digitale plattformer

Online

Om kjøp, pålogging og søk

Spørsmål og svar

Det kan hende noen andre har lurt på akkurat det samme som deg. Vi har derfor samlet de vanligste spørsmålene nedenfor.

En notis om nettleserne Internet Explorer og Edge

Abonnement

Abonnementet mitt er sperret. Hvordan får jeg tilgang til ordbøkene mine?

Du har logget deg på fra for mange maskiner. Du kan bruke Ordnett fra så mange datamaskiner du vil, men ikke flere enn fire samtidig.

Hvordan får jeg tilgang til ordbøker på ordnett.no?

For å bruke Ordnett må du først registrere deg som bruker. Etterpå kjøper du tilgang til de ordbøkene du ønsker på ordnett.no/butikk. Straks kjøpet er gjennomført kan du begynne å søke i ordbøkene dine. Vi håper du blir fornøyd!!

Hvordan fornyer eller stanser jeg abonnementet?

Logg inn på «Min side» og klikk deg videre til «Administrer dine abonnementer». Her finnes en oversikt over dine tidligere og nåværende abonnementer. Du kan både fornye og stanse abonnementer som løper.

Hvordan melder jeg meg av nyhetsbrevet deres?

Ved å logge deg inn på «Min side» kan du enkelt reservere deg mot informasjonsutsendelser fra oss. Gå inn på «Personlig informasjon /Oppdater dine opplysninger», fjern krysset fra «Jeg ønsker å motta informasjon om produkter og oppdateringer fra Gyldendal.» og trykk på «Lagre endringer». Du vil nå ikke motta flere nyhetsbrev. Husk at om du &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Jeg får en feilmelding: «Det var problemer med ditt abonnement.». Hva skal jeg gjøre?

Betaling for dine abonnementer skjer ved automatisk trekk fra ditt bankkort. Hvis det oppstår problem.. med betalingen vil det gjøres flere forsøk

Jeg har fått adgangskode. Hvordan bruker jeg den?

Med noen av Kunnskapsforlagets papirordbøker følger det med adgangskoder som gir tilgang til ett eller flere Ordnett-produkter. Adgangskoder kan også fås ved kjøp av Språkrør eller direkte fra oss. Har du mottatt en slik kode, kan du registrere den her: www.ordnett.no/adgangskode. Om du ikke allerede er registrert som bruker, må du lage deg en brukerkonto &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Jeg har nettopp kjøpt abonnement – hvorfor trekkes jeg på nytt før det har gått 1 måned?

Det hender at bankkort har utløpt, at det ikke er dekning på kontoen, eller at en belastning feiler på annen måte. Vi forsøker derfor å trekke beløpet for neste periode noen dager før utløp, slik at du i alle fall har tilgang til tjenesten. Du mister ingenting. Selv om vi trekker for ny periode før &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Trenger jeg adgangskode for å logge inn på ordnett.no?

Du trenger ikke adgangskode, du bare logger deg på ordnett.no med brukernavn og passord, velger språk og starter å søke. Har du fått adgangskode ved kjøp av papirbok eller på en messe, se neste spørsmål.

App

Ordnett app

Hvis du har et Ordnett-abonnement for offline bruk, kan du laste ned og bruke Ordnett-appen for enten Android eller iOS. Appen gir deg mulighet til å laste ned alle dine ordbøker på mobilenheten din, slik at du kan søke uten internettforbindelse.

Betaling

Hvilke betalingsløsninger tilbyr dere?

Ordnett er en abonnementstjeneste med automatisk trekk. Du kan velge mellom månedlig eller årlig trekk. På «Min side» under «Administrer dine abonnementer» kan du holde oversikt over dine avtaler, og både fornye og stanse abonnementer. Vår betalingsløsning støtter per tidspunkt ikke utenlandske bankkort. Vi håper å få åpnet for betaling med utenlandske bankkort i fremtiden. &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Hvorfor har jeg fått en faktura på e-post?

Ordnett er en abonnementstjeneste med automatisk trekk. Fakturaen du har mottatt som e-post er en kvittering. Du vil se at det i betalingsfeltet står kr. 0,-

Ordnett Pluss

Hvordan bruke Ordnett Pluss?

Hva ligger i pakken? De fleste skoler har en stor pakke med mange ordbøker. Ikke alle har behov for alle språk, og ikke alle har full fordypning i norsk og engelsk. Det kan derfor være lurt å starte med å tilpasse programmet til din bruk. Tilpass til eget bruk Det første du kan gjøre, er å &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Søk

Hvordan forbedrer jeg søket?

Du kan bruke ? for ett tegn, og * for ingen eller flere tegn. Du kan gjerne bruke flere jokertegn i samme søkeuttrykk, men et søkeord kan ikke både starte og slutte med et jokertegn.

Hvordan søker jeg opp engelske synonymer?

Måten å gjøre dette på avhenger litt av utgangspunktet, og hvilke ordbøker du har tilgang til. Hvis du starter med et engelsk ord, f.eks. adjektivet «nice», så vil du finne dette ordet i Oxford Thesaurus of English, som er en engelsk synonymordbok. Her finner du bl.a. synonymene «enjoyable, pleasant, likeable, agreeable, personable, charming, delightful». Hvis &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Rekkefølge for resultat i søk

Oversikten over ordbøker du fikk treff i sorteres alltid etter hvor mange treff man fikk i hver enkelt ordbok (flest treff øverst), mens selve trefflisten sorteres etter relevans; altså skal de beste treffene komme først uavhengig av hvilken ordbok de finnes i.

Søk i flere ordbøker

Hvis du ønsker å søke på tvers av språkene, kan du huke av for dette. Da sorteres trefflisten på språk (ikke enkeltordbøker), men du får alle språkene presentert på én side. Først kommer alle treffene i hovedspråket (sortert etter relevans), deretter treffene på neste språk (sortert etter relevans) osv. Du kan snevre inn søket igjen &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Søke i flere språk

Det er ikke mulig å søke i bare 2 språk; enten søker man i ett og ett (standard-innstillingen) eller så velger man å søke i alle språk samtidig (fra Min side). Om man allikevel ønsker å kun søke i 2 språk KAN man velge vekk (dekativere) alle enkeltordbøker i de andre språkene på Min side, &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Tekniske spørsmål

Hvordan henviser jeg til Ordnett?

Hvis du trenger å oppgi Ordnett.no som referanse kommer det noen forslag her. Det viktigste for oss er at nettstedet kommer med, og navnet på ordboken (publikasjonen) du henter definisjonen fra. Utgiver Kunnskapsforlaget ANS bør også med. Lenke kan være til ett av disse nivåene: Nettstedet www.ordnett.no Ordboken www.ordnett.no/butikk/norske-ordboker/stor-norsk-ordbok Artikkelen www.ordnett.no/search?artId=3368129 Ulempen med 3) er &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Hvordan registrerer jeg en egen bruker?

Hvis du har Ordnett via nettverket på arbeidsplassen eller studiestedet, kan det være lurt å lage seg en egen bruker. Dette er helt uforpliktende og koster ingenting, og det vil gi deg mulighet til å gjøre personlige innstillinger i søket ditt. Du kan registrere deg på denne siden.

Jeg får beskjed om at det er for mange innlogginger

1) Du kan ha logget deg inn på Ordnett.no fra for mange datamaskiner og kontoen din er derfor blitt sperret. Du kan bruke Ordnett fra så mange datamaskiner du vil, men ikke flere enn fire samtidig. Hvis du ønsker å bruke ordbøkene fra mange datamaskiner, bør du logge deg ut fra Ordnett før du skifter &hellip; <a href="" class="more-link">Fortsett å lese <span class="screen-reader-text"></span></a>

Jeg får en feilmelding: «Det var problemer med ditt abonnement.». Hva skal jeg gjøre?

Betaling for dine abonnementer skjer ved automatisk trekk fra ditt bankkort. Hvis det oppstår problem.. med betalingen vil det gjøres flere forsøk

Jeg har problemer med å spille av lydene på Ordnett

Det fungerer i noen nettlesere, men ikke i alle. Er det noen innstillinger som må gjøres, eller er det noen krav til nettleseren som må oppfylles?